- Annonse -

KOMMENTAR: Daglig leder i Greenstat, Vegard Frihammer, utfordrer Stord-samfunnet til å bli en satsingskommune for hydrogenbiler. 

Vegard Frihammer frå Stord er dagleg leiar i Greenstat, og har tidl. jobba som elektrikar og ingeniør i olje- og gassbransjen. Frihammer har to mastergrader fra Australia, og har jobba med fornybar energi dei siste 10 åra, blant anna hos Christian Michelsen Research og Prototech med fokus på hydrogen og brenselceller.

I løpet av 2017 kommer ulike hydrogenbiler for salg i butikkene. Hyundai Ix35 er først ute, men også Toyota Mirai er å se på veiene i Norge. Hydrogenbiler er elektriske biler på linje med batteribiler, men i stedet for et stort batteri er lagringen av energi gjort i form av en hydrogentank. Det gir noen åpenbare fordeler. Bilene har ca 600 km rekkevidde og kan fylles på ca 3 min.

Med tilgang til billig energi kan det også produseres billig hydrogen. Studier viser at man kan komme ned i en salgspris på ca 40-50 kroner per kg hydrogen som tilsvarer ca 4-5 kr per mil.

Stord ligger strategisk plassert langs E39 og vil dermed være en godt egnet lokasjon for en eller flere hydrogenstasjoner på Vestlandet. I løpet av våren kommer de to første stasjonene i Bergen sammen med en flåte på 23 biler. Det vil markere starten på et nytt energieventyr for Norge og Vestlandet.

Det er lite som skal til for at Stord markere seg som en proaktiv kommune innen hydrogensatsingen. I Bergen har et tett samarbeid mellom kompetansesektoren, kommunen og fylkeskommunen gjort at en attraktiv aktør som UNO X hydrogen har valgt å satse  et titalls millioner på utbygging av hydrogeninfrastruktur i Bergen. Den samme aktøren har også drivstoffstasjoner på Stord og kan enkelt utvide disse til å tilby hydrogen. Det som kreves er en aktiv innsats fra det offentlige og næringen på Stord for å etablere en første flåte av biler. Dette burde være mulig å få til og miljøet i Bergen kan gjerne bistå med assistanse.

- Annonse -

Som utflyttet Stordabu kunne jeg gjerne tenke meg at Stord gikk foran som et godt eksempel i overgangen til det fossilfrie samfunnet. Og selv om man blir kvitt all fossil bruk på øyen betyr det ikke at man trenger å legge ned den stolte industriaktiviteten. Det er fullt mulig å kjøre fossifritt til jobb selv om man jobber i olje og gass industrien!

- Annonse -
- Annonse -

Med 23 biler i Bergen 2017 utfordrer vi Stord til å klare 30 i 2018!

Velkommen til hydrogensamfunnet!