Eyad Ibrahem Alawak har i lengre tid fungert som imam. No er han blitt erstatta med ein ny imam. Foto: Jonas Sætre/Stord24
- Annonse -

DEBATT: – Våre folkevalgte bør ta det ansvaret medlemmene ikke tar, ved å vurdere å holde tilbake støtten som blir gitt av Stord kommune, skriv Vibecke Beyer.

Vibecke Beyer er næringslivsleiar og nestleiar i Stord Høgre. Foto: Pacta

Av: Vibecke Beyer

Vi har i en rekke artikler kunnet lese om at Stord kommune har sendt bekymringsmelding til politiet med mistanke om radikalisering i det moské-miljøet rundt Stord IKS. Det er høyst urovekkende!

På bakgrunn i artikkelen i Stord24 gjør Human Rights Service et forkastelig forsøk på å klistre Akhtar Chaudhry til religiøs ekstremisme.

Chaudhry var i fjor engasjert i Stord Islamske Kultursenter, og deltok i prosessen med å skaffe nytt forsamlingslokale til organisasjonen. Som vi har kunnet lese i Stord24, tok Chaudhry på et tidspunkt avstand fra imamens holdninger, og ba styret om at imamen umiddelbart måtte fjernes fra menigheten dersom han skulle kunne jobbe videre med dem. Imamen ble fjernet, men styret klarete ikke å stå imot presset som kom, og gjeninnsatte ham.

HRS ønsker tydelig med sin artikkel at vi skal forbinde Chaudhry med ekstreme holdninger. Det er skadelig, nedrig og skammelig. Hvordan i alle dager kan HRS skrive en slik villet anklage, når Chaudhry har tatt avstand fra både miljøet og holdningene, og sågar forsøkt å avsette den omtalte imamen?

- Annonse -
- Annonse -

Når det er sagt, så legger jeg merke til en kommentar i artikkelen til HRS, der de viser til bildet som er publisert av imamen, i forbindelse med at Stord IKS ber kommunen om hjelp til å finne et passende lokale.

Her er imamen Eyad Ibrahem Alawak avbildet der han hever pekefingeren mot himmelen, og HRS kommer med følgende kommentar, sitat;

«Imamens pekefinger-tegn er det samme som har vært Den islamske statens varemerke.»

Jeg har jo lest artikkelen, og sett dette bildet av Imamen tidligere, uten å reagere.

For hva betyr denne pekefingeren i været?

Jeg blir gjort oppmerksom på en artikkel som forteller betydningen «What is the story behind the Islamic State one-fingered salute?»

- Annonse -

Denne pekefinger-hilsenen er blitt en viktig del av IS’ propaganda, særlig blant de unge, og kan sidestilles med nasistenes hilsen.

I den jihadiiske sammenheng har den hevede pekefinger politisk betydning, og avviser generelt enhver form for regjering som ikke er under sharialoven. Hilsenen er blitt vanlig i islamsk propaganda, både fra islamsk hellig krig og i de siste minuttene før en «martyr» går i gang med selvmordsbombing.

Til liks med det svarte og hvite flagget som brukes av IS, er pekefingeren i været blitt en integrert del av IS propaganda. Disse handlingene og symbolene viser til IS og ideen om kalifatet, en enhetlig islamsk stat som strekker seg ikke bare over strøk i Irak og Syria, men hele verden.

Det er grunn for å spørre seg om propaganda for ideen om kalifatet, åpenlyst, er kommet til Stord. For dersom syreren og imamen tar avstand fra IS, ville han ALDRI latt seg avbilde med en slik pekefingerhilsen, vel vitende om hva den betyr i dag og hva den signaliserer! Bildet av imamens hilsen passerte min rader – og kanskje også din? Men hvordan har dette fått passere hos medlemmene av Stord IKS?

Forsøket fra HRS på å stemple Chaudry som en trussel mot demokratiet og vår likestilte kultur er alvorlig – det er uhørt og det er trist. Men takk til HRS for å gjøre oppmerksom på propaganda-hilsenen som er avbildet, og som er forbigått i uvitenhetens stillhet.

Enda mer alvorlig er det at medlemmene av Stord IKS har valgt en leder (som ved kjent pekefinger-tegn må være) viser sin støtte til Islamsk stat og IS – og likevel får fortsette som deres prest og øverste leder, også etter at han er forsøkt fjernet for sine holdninger!

Stord Islamske Kultursenter får, med sine 500 medlemmer, mer støtte fra stat og kommune, enn alle de andre trosamfunnene på Stord til sammen.

Kan vi ha tillit til at disse midlene blir brukt etter hensikten med slike holdninger som er fremkommet, og med mistanke om radikalisering i dette moské-miljøet?

Når styret og medlemmene i Stord IKS ikke tar ansvar ved å avsette imamen for sine holdninger, så bør våre folkevalgte ta det ansvaret medlemmene ikke tar, ved å vurdere å holde tilbake statsstøtten og den kommunale støtten som blir gitt av både Stord, Fitjar og mulig også andre Sunnhordlandskommuner, også med bakgrunn i bekymringsmeldingen som nå er kommet til kommune og politi.

- Annonse -