Instruktør og dagleg leiar ved Sport-Treff, Christin Kalve, motiverar her Anne Kristin Eldøy (70) under ei styrkeøkt. Foto: Cassandra G. Jespersen/Stord24
- Annonse -

LESERBREV: Ta vare på helsen med mine seks tips.

Av: Christin Kalve,
Dagleg leiar, Sport-Treff

Jeg håper du og familien din har det godt og trygt under disse tøffe koronatider.

Jeg vil gjerne dele noen oppgave  av min egen praksis med deg for å få mer avslapning og ro i sinnet! For meg med ADHD er det spesielt viktig å ha min 24 timers plan – med faste vaner og rutiner uansett livssituason.

Vi har dette livet – denne dagen. Aktiver og optimalsier din livskvalitet NÅ, om du trenger inspirasjon og hjelp – kontakt meg !

Her er 6 «oppgaver» fra meg til deg som kan hjelpe deg å få mer balanse og indre ro under koronatiden, og også for å skifte fokus/tanker/dine indre samtaler med deg selv til positive ting, som å finne din personlige lidenskap.

- Annonse -

1) Vann i glass-teknikk

Holde et glass vann i hånden din, så heller du ut alt av ting som plager deg !

Dette er mentalt terapeutisk og vil fungerer som et  «underverk» for å få deg til å slippe mørke tanker og å slappe mer av.

Du starter med å fylle all den negative energien/bekymringer du har inn i glasset.

Når du har overført alt av bekymringer i glasset, så tøm det.

Når glasset er tomt, kjenn på en følelse av fred og harmoni.

2) Dyp og bevisst pusting

Pust in ny energi – pust ut negativ energi

Fokuser på pusten din i stedet for hva som skjer rundt deg. Pusten svekker din negative oppmerksomhet.

Du kan ta dypt og sakte pust i en 4-4-4 tempo (inhalerer i 4 sekunder, hold i 4 sekunder, og pust ut for 4 sekunder).

Eller prøv 3- 4-5 (inhalerer i 3 sekunder, hold i 4 sekunder, og pust ut for 5 sekunder).

Du kan forsterke de positive effektene av å puste ved å kombinere det med oppgave 3 nedenfor …

3) Meditasjon

Bare finn deg et roligt og fint  sted hvor du trivest, inne eller ute!

Du skal nå lukke øynene og konsentrer deg om pusten din. (ikke la eksterne lyder distrahere deg)

Fokuser på deg selv og observer som din hjerterytmen saktere.

Dette kan gjøres selv på så kort som 10 minutter (eller så lenge som en time avhengig av komfortnivå).

Du kan også høre på avslappende meditasjons musikk mens du mediterer hvis det er mer din stil. Jeg har en vann fontene som jeg elsker å ha på til rolig bakgrunnsmusikk om jeg er hjemme.

4) Yoga- mobilitet – stretching og pilates

Over tid vil du merke hvor godt og viktig dette er for deg , ikke bare bli du mer fleksibel, men du vil bli mye mer fokusert og avslappet.

Det er fordi desse treningsformene  ikke bare er fysisk aktivitet; men de  handler også gjerne om å komme i kontakt med ditt indre selv og skaffe en form for indre fred og balanse.

Det finnes selvsagt  mange yoga- pilates – mobilitet og stretching videoer på YouTube som du kan velge i, og i min egen Lukket fb portal vil jeg også kjøre ulike og varierte program for kropp og sjel som kan hjelpe deg så –  det er  og blir ingen unnskyldning for deg å ikke prøve eller gjøre det:)

5) Fysisk trening

Fysisk aktivitet har direkte korrelasjon til din mentale helse.Trening får deg til å føle deg bra

om deg selv, holder kroppen og hodet  ditt sterk- fit og sunn, gjør tankene dine våken og du lærer deg og praktiserer disiplin.

Trening skal bli en del av din vane selv om du er lat eller ikke , opptatt eller ikke … 

Husk at dette er  spesielt viktig  akkurat nå som de fleste bor tett på hverandre i hjemmet, man har gjerne hjemmekontor , og de fleste er utsatt for å «trøste»spise , man blir irritabel og kjenner på frustrasjonen ( jeg selv er ofte som en løve i bur, og da må jeg ty til mine egne verktøy og programmer)

Jeg har Styrke programmet «5 om dagen « som gjør underverket på bare minutter:) 

6) Latter

Latter kan øke immunforsvaret ditt, gjøre deg sunnere og mindre engstelig! Så mitt tips er å sørge for å le mest mulig fra hjertet ditt uansett hvilken sjanse for at du får. Det gode er at underbevistheten kan ikke skille hva som er ekte og ikke så du kan faktisk fake latteren og likevel føle deg bedre etterpå:)

Se litt komedie, ring noen du er sikker på du kjem til å le sammen med, prøv selv å vær litt uhøytidelig med den du bor sammen med, bestem deg for å få han/ho til å le/smile

Jeg kan ringe min bror Andreas som bor i drammen og er garantert en god latter- jeg er takknemlig, hvem ler du mest med?