Njord-prosjektet har utvilsamt mykje å seie for dei gode jobbtala på Stord. Foto: Kværner
- Annonse -

Flere hundre personer skal jobbe på spreng gjennom ferien for å heise på plass de 1200 tonn tunge petongene på Njord.

Av: Audun Hageskal, Sysla.no

– Det blir mye arbeid i sommer. Vi kommer til å ha en bemanning på 350-400 personer gjennom ferien for å komme i havn. Oppgaven utover sommeren vil nå bli å løfte på plass og sveise fast to nye pongtonger, som består av fire elementer. I tillegg til et omfattende forsterkningsarbeid på de to gamle pongtongene, forteller Kværners prosjektdirektør for Njord, Jarle Henriksrud til Sysla.

18. mai ble en ny milepæl i Njord-prosjektet nådd ved tørrdokken på Stord, da det første av de fire elementene ble heist på plass. Med det er starten på sommerens store jobb for Kværner i gang.

– De nye pongtongene er 100 meter lange og veier til sammen omkring 1200 tonn. Vi har kommet svært godt i gang. Så langt er vi i rute med vårt arbeid til å holde det tidsskjemaet, sier Henriksrud.

– Upåklagelig samarbeid

- Annonse -

Plattformen, som i dag består av to pongtonger, skal ifølge prosjektdirektøren bygges om til å ha en ringpongtong. Det innebærer blant annet at dagens antall dobles til fire.

Njord skal være klar til å gå ut av tørrdokken i september. Da vil fokuset bli flyttet til oppgraderingsarbeidet på dekket.

Prosjektdirektør i Statoil, Peter Kupka, sier til Sysla Offshore at er fornøyd med fremgangen så langt.

– Dette er en av de mest tidskritiske leveransene, så vi er nøye med at planene følges, slår Kupka fast, og legger til at samarbeidet med Kværner har fungert fint.

– Det har så langt vært upåklagelig. Vi kjenner selskapet godt, og er glade for å jobbe sammen med selskapet som opprinnelig bygget plattformen, sier Statoils prosjektdirektør.

I bedre stand enn forventet

Selv jobbet Kupka i Aker da Njord ble bygget, og finner plattformens historie svært spennende. Prosjektet representerer i tillegg nye utfordringer for Statoil.

– Å ta en produksjonsplattform som har vær i drift i 20 år til land for oppgradering er nybrottsarbeid, og ikke noe vi har gjort før. Det er for øvrig fantastisk å se hvor god kvalitet det er på mye av arbeidet som ble utført den gang, blant annet var malingsarbeidet av meget høy klasse, sier prosjektdirektøren.

Han innrømmer at det var en viss spenning da de tok Njord inn i tørrdokken, for å se på plattformens tilstand etter 20 år. Gleden var derfor stor, da tilstanden viste seg å være overraskende god.

– Det påvirker også arbeidsmengden. Vi kunne fått oss overraskelser som ville fått ringvirkninger for tidshorisonten på prosjektet. Det har vi ikke fått, men vi kommer til å fortsette å følge nøye med på det feltet, sier Kupka.

- Annonse -