- Annonse -
- Annonse -
- Annonse -

Nå er plattform-dekket på vei til Stord som passasjer på det enorme frakteskipet Boskalis Vanguard. 

Av: Adrian Søgnen, Sysla.no

Prosessplattforms-dekket til Johan Sverdrup er ferdig bygget og testet på Samsung Heavy industries-verftet i Sør Korea. Nå er den på vei mot Norge som passasjer i det enorme frakteskipet Boskalis Vanguard.

Det melder Equinor i en melding onsdag morgen.

Prosjektdirektør for Johan Sverdrup, Trond Bokn, forteller at plattform-dekket blir levert i henhold til plan og uten noen alvorlige hendelser.

– Slike leveranser er særdeles viktig for at Johan Sverdrup skal kunne få en sikker oppstart i november 2019, sier Bokn.

17 millioner arbeidstimer

- Annonse -

Det er Aker Solutions som har stått for prosjektering og innkjøp i forbindelse med byggingen av plattformdekket.

Verftet i Sør-Korea har tidligere bygget stigerørsplattformen til Johan Sverdrup-feltet. Ifølge Equinor ble den da bygget på rekordtid, under budsjett og uten en alvorlig hendelse.

Totalt har de to plattformdekkene kostet selskapet 17 millioner arbeidstimer.

Prosessplattformen ble i stor grad ferdigstilt i Sør-Korea, og testet utallige ganger, før den seilte av gårde mot Norge. Dette gjør det mulig for Equinor å teste flere systemer enn det som kan gjøres etter installasjon offshore.

– Dette gir oss større trygghet på kvaliteten på arbeidet som har blitt gjort, og er spesielt viktig for å sikre planen fram mot oppstart av feltet neste år, sier Jill Sale, prosjektleder for prosessplattformen og ansvarlig for Johan Sverdrup-prosjektet i Sør-Korea.

Må innom Kværner på Stord

Akkurat nå seiler plattformen som passasjer om bord i Boskalis Vanguard. Skipet er verdens største tungtransportfartøy, ifølge Equinor.

Men arbeidet med å ferdigstille plattformen er ikke over enda. Før plattform-dekket kan monteres sammen med de andre delene av Johan Sverdrup må det innom Kværner på Stord. Her skal det blant annet monteres to pidestallkraner.

Løfteskip til 18 milliarder

For å nå den endelige destinasjonen skal Equinor for tredje gang ta i bruk verdens største løfteskip, Pioneering Spirit. Den planlagte turen fra Boknafjorden og ut til felt skal skje en gang på våren 2019.

Skipet, som også fraktet boreplattformen til Sverdrup, er verdens største fartøy for frakting av konstruksjoner, og var opprinnelig bygget for å fjerne utrangerte oljeplattformer fra Nordsjøen. Fartøyet kostet i sin tid 2.4 milliarder euro å bygge – som tilsvarer rundt 18 milliarder norske kroner.

Da boreplattformen ble fraktet ut til Johan Sverdrup var det første gang en nybygget plattform ble seilt ut til felt. Skipets løftekapasitet er ifølge rederiet 48.000 tonn. Equinor har i løpet av 2018 fraktet to plattformdekk med skipet.

- Annonse -