Skisse: Salt Ship Design
- Annonse -
- Annonse -
- Annonse -

– Skipsindustrien har oppdaget fordelene med energilagring.

Av: Susanne Rislå Andersen, Sysla.no

ABB sitt hybride kraftsystem med energilagring skal om bord i et nytt vindservicefartøy.

Fartøyet som skal bygges på det tyrkiske Cemre-verftet er designet av norske Salt Ship Design. For skipstegnerne på Stord var kontrakten med franske Louis Dreyfus Armateurs deres første steg inn i vindmarkedet.

Båten skal brukes til vedlikehold av turbiner på offshore vindparker utenfor kysten av Tyskland.

Fotfeste i markedet

- Annonse -
- Annonse -

– Skipsindustrien har oppdaget fordelene med energilagring, forteller Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge i en melding.

- Annonse -

– Med økende bruk av batterier i maritime operasjoner, og brenselsceller som et kommende alternativ, forventer vi at Onboard DC Grid får ytterligere fotfeste i markedet.

Med systemet kan batterier integreres om bord, og færre generatorer kan kjøres samtidig med hybridsystemet. Batteriene skal være en støtte for hovedmaskineriet.

To sett batteripakker

ABB-systemet vil integrere to sett batteripakker som primært vil benyttes som roterende reserve og til kutting av effekttopper for mer effektiv drift av fartøyet. For eksempel kan effekttopper dekkes av batterier istedenfor å starte enda en motor. Samtidig kan batteriene fungere som generatorreserve, slik at behovet for å kjøre generatorer som reserve reduseres.

For motoren på sikt skal en mer effektiv drift gi færre driftstimer og økt virkningsgrad grunnet høyere motorlast.

- Annonse -
- Annonse -
- Annonse -